לא פעם נשאלתי האם אני כותבת מאמרים על ילדים בעלי צרכים מיוחדים,
האם אני מאמנת ילדים בעלי צרכים מיוחדים או הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
ובכן התשובה הינה פרדוקסלית: לא, וכן, ודאי!
כל ילד וילדה, נער ונערה, גבר ואישה הינם ילדים בעלי צרכים מיוחדים,
צרכים מיוחדים ובסיסיים להתפתחות וצמיחה מקסימלית, צרכים בסיסיים הגורמים להם לאושר עילאי והצלחה מרובה
(כל אחד ומה שאושר והצלחה אומרים עבורו).
מהם הצרכים הבסיסיים והמיוחדים עבור אושרם והצלחתם של ילדינו?
מה אני כהורה ""צריך" לעשות ולהיות עבור אושרם והצלחתם של ילדיי?
ובכן לטענתי ישנם שלושה דברים ותו לא.
1. אהבו
אהבו אותם ללא תנאים, ללא תלות התנהגותית, למשל כשהם צורחים, משתוללים או רבים.
אהבו אותם גם כשהם הולכים בדרך ההפוכה לשלכם, למשל כשהם תומכים ב"ימין" כאשר אתם ב"שמאל".
אהבו אותם כשהם עושים את הדבר "המרגיז" או "הגרוע" ביותר בעולם, כמו לסרב ללכת לישון,
לשקר או לעשות קקי בתחתונים, כאשר הם גמולים כבר שנים.
אהבו אותם ממש כפי שהם, ללא הרצון לשנות אותם, למשל שיהיו כמו אחיהם הגדול, או כמותכם אולי?
אהבו אותם במילים,
אהבו אותם בחיבוקים,
אהבו אותם כפי שהייתם רוצים שיאהבו אתכם.
האהבה שאני מדברת עליה, אינה בגדר הגיון או רעיון אלא ברמה תחושתית בתוך תוככם.
כאשר ההרגשה בליבכם הינה קבלה ולא התנגדות. שליבכם מרגיש כחמאה ולא כאגרוף קפוץ.
2. האמינו
יש ילדים הנולדים עם אמון והערכה עצמי/ת ויש כאלה שלא, אך לכם ההורים השפעה עצומה בשינוי ההרגשה לכאן או לכאן.
אתם ודאי מכירים את האימרה "אם אומרים לך מספיק פעמים שאתה טמבל, בסופו של דבר תאמין לזה" ובכן, זה עובד גם לכיוון ההפוך.
תארו לכם שהייתם שומעים כל היום את המשפטים הבאים: "אין עליך", "את גדולה", "את יכולה", "אתה תצליח", "את מסוגלת", "אתה חכם", "תמיד לך יש את הפתרונות היצירתיים ביותר".
איזה השפעה לדעתכם היתה לאמירות אלו עליכם?
מה הייתם חושבים על עצמכם?
ובכן במידה ואתם מעוניינים בילד עם בטחון ודימוי עצמי גבוהים, עליכם להאמין בכל רמ"ח אבריכם במסוגלות וביכולות של ילדיכם.
האמינו כי אין מישהו שיכול לפתור את בעיותיהם טוב יותר מהם,
האמינו שאין מישהו שיכול להתמודד עם אתגרים בדרך טובה יותר מהם,
האמינו שאין משהו שאינם יכולים להיות, לעשות או שיהיה להם,
האמינו בכוחות שיש להם
אימרו להם את זה והתנהגו כך,
תעשו זאת, ותגדלו ילדים מצליחנים, מנהיגים ומאושרים, ילדים אשר יוכלו להתמודד עם כל שמזמנים החיים!
סיפורה של ווילמה רודולף, האמריקאית הראשונה לזכות ב 3 מדליות זהב באולימפיאדה אחת.
ווילמה הייתה ילדה נכה, בת למשפחה אפרו-אמריקאית ענייה ומרובת ילדים, שגדלה בדרום ארצות הברית.
כשהייתה בת שש, לאחר שהתאוששה פעמיים מדלקת ריאות קשה, הותקפה על ידי נגיף הפוליו.
התוצאה הייתה שיתוק ברגלה השמאלית.
היא כותבת: "אימי למדה אותי בצעירותי שאני יכולה להשיג כל דבר שרק ארצה,
הדבר הראשון היה ללכת בלי קביים"
3. היו נוכחים
אף דבר חומרי לא יכול להחליף את נוכחותכם עם ילדיכם, לא הבובה היפה ביותר, המכשיר האלקטרוני העדכני ביותר או כרטיס טיסה לחו"ל. כל דבר חומרי פג תוקפו, מאבד מחשיבותו ואילו הנוכחות שלכם לעולם נשארת, בונה ומצמיחה אותם.
להיות נוכח אומר להיות כל- כולכם עם ילדיכם, במבט, בהקשבה, בנגיעה.
להיות נוכח אומר לא לרצות שום דבר מהרגע, מלבד ההוויה עצמה.
להיות נוכח אומר להיות חופשי ממטלות, חופשי ממחשבות על העתיד או העבר,
להיות נוכח אומר להיות כאן ועכשיו במלוא תשומת הלב, ולו רק לדקות ספורות...
הורים רבים מאבדים קשר אמיתי ואינטימי עם ילדיהם, כיון שהיו עסוקים כל היום בעשייה,
אפילו אם העשייה היתה עבור ילדיכם, היא חסרת טעם כל עוד אינה מושרשת בנוכחות.
כל שילדיכם כמההים לו, זה שתהיו עימם, יותר מכך, גם אתם כמההים לכך,
איך אני יודעת תשאלו?
כיון שאם זה היה יומכם האחרון עלי אדמות, לא הייתם מבלים אותו במשרד, בקניות, במסחר בבורסה או בנקיון הבית.
הייתם מבלים אותו, בנוכחות מלאה, עם האנשים האהובים עליכם ביותר ושותים בצמא את נוכחותם.
הראה לי הורה נוכח, ואראה לך ילד מאושר!
לסיכום: הצרכים המיוחדים של כל ילד וילדה, נער ונערה, גבר ואישה הינם אהבה, אמון ונוכחות.
היכן ששלושת רכיבים אלו קיימים, ישנו אושר עילאי, הצלחה, הגשמה וסיפוק.
אם תחקרו ותתבוננו היטב, סביר להניח, שגם אתם תגיעו לכך שמהות אושריכם הינה
אהבה עצמית, נוכחות מלאה ואמון עצמי ואת זה אנו צריכים ללמד את ילדינו.
איך? על ידי זה שנעשה זאת בעצמנו, כלפינו וכלפיהם.
שלכם באהבה והערכה גדולה
שני הורביץ
מאת שני הורביץ CPCC מאמנת ילדים והורים להעצמה ומערכות יחסים טובות יותר, מאמנת אישית להגשמה ושינוי, מנחת קבוצות וסדנאות 054-9798308 http://www.shani-lifecoach.com